Didžiausias iššūkis – vaikams įskiepyti meilę knygai!

IMG 0760

       2016 metai LR Seimo yra paskelbti Bibliotekų bei Vietos bendruomenių metais. Šiais sprendimais Seimas bei aš, kaip jo narys, noriu ne tik atkreipti visuomenės dėmesį į mažėjantį knygų perkamumą bei jų skaitymą, bet visais įmanomais būdais stengtis žmonėms priminti takus į vietos bibliotekas.

  Tai didelis iššūkis ir, tikrai žinau, kad nepakaks vien tik papildyti bibliotekų knygų fondus ar pagražinti jų iškabas. Reikės žymiai daugiau - masinio šurmulio, vietos bendruomenių sutelktumo bei, kas be ko,  iškilių autorių bei jų idėjų! Su rašytojus, kurie savo kūryba keičia Lietuvą ar kitaip laužo nusistovėjusius stereotipus, turi turėti galimybę susitikti mūsų krašto žmonės. Aš tikiu, kad diskusijos su jais ne tik leis į esamas problemas pažvelgti kitu kampu, filosofiškai, bet  ir išlaisvins vaizduotę bei kūrybiškumą. O tai svarbiausia, nes mąstantis, kūrybiškas bei pilietiškas žmogus yra pažangios  Lietuvos pamatas.  

Pradėkime nuo mūsų mažiausiųjų ir paanalizuokime faktus, ką gi duoda knygų skaitymas ankstyvajame vaiko amžiuje. Kada vaikas išmoksta skaityti?  Manau, kad kiekvienam vaikui yra savas laikas ir jis labai individualus. Tačiau, kaip teigia mokslininkai, greičiausiai jis visko išmoksta per pirmuosius šešerius gyvenimo metus, kai smegenys auga sparčiausiai. Kai kurie vaikai labai anksti pradeda skirti ženklus ir raides, lengvai įsimena ir atpažįsta, kaip lengvai atpažįsta paveikslėlyje nupieštus daiktus. Vaikai dažnai žaidžia skaitymą. Jie skaito „parduotuvėse“ produktų pavadinimus, gatvėse skaito užrašus, apvertę knygą, „paskaito“ mamai pasaką ir pan. Taip žaisdami, vaikai išmoksta skaityti. Tačiau vos tik vaikas išmoksta skaityti, dažnas iš tėvų nustoja jam skaityti knygas. Jiems atrodo, kad to nebereikia, nes vaikas gali tai padaryti pats. Tėvai nepagalvoja, kad vaikui ilgą laiką skaitymas nėra toks lengvas darbas, jog skaitant būtų galima pajusti malonumą. Nepamirškime, kad kartu su vaiku skaitant knygutę, malonumą vaikas gauna ne tik iš skaitymo, bet ir iš buvimo kartu su mama ar tėčiu.Tėvų ir vaikų skaitymas stiprina tarpusavio ryšį, ugdomi vaiko kalbos ir bendravimo įgūdžiai, akademinės kompetencijos bei disciplina. Augdami vaikai ima tyrinėti aplinką, tampa vis judresni. Knygų skaitymas kartu, tėvams ir vaikams leidžia sulėtinti tempą, pabūti drauge, bendrauti, taip pat kurti tvirtesnius tarpusavio ryšius. Mokslininkų teigimu, vaikai, kuriems buvo reguliariai skaitoma iki 2 metų, geriau supranta kalbą, jų platesnis žodynas, geresni pažinimo įgūdžiai nei jų bendraamžių. Knygos skatina mokymąsi, vaiko gebėjimų tobulinimą, dėmesio koncentraciją, pasaulio pažinimą, žodyno gausinimą. Taip pat ugdoma vaiko disciplina. Mažieji sugeba ilgiau išlaikyti dėmesį, gerėja atmintis, išmokstama susikaupti, kas yra svarbu vaikui pradėjus lankyti mokyklą. Skaitantis vaikas knygą supranta kaip malonumų šaltinį.

Tačiau tenka pripažinti, kad skaitymo malonumas yra ne tik pakankamai brangus. Bet ir skirtingai prieinamas miesto ir kaimo vaikui. Regionuose, kur gyventojų gaunamos pajamos yra sąlyginai mažesnės, knyga yra prabangos prekė. Lieka vietos biblioteka.  Tačiau pastaraisiais metais yra susiduriama su rimtu iššūkiu: literatūra, esanti regionų bibliotekose, negali patenkinti skaitytojų poreikių. Žinau, kad Panevėžio rajono bibliotekose trūksta naujos literatūros, o jei yra, tai tik vienas egzempliorius, kurį sunku pasidalinti.

Jau pavasarį startuos planuota socialinė iniciatyva „Knygų lagaminas“. Planuojame pritraukti į bibliotekas daugiau skaitytojų, pritaikyti šiuolaikinei kartai: ne tik padidinti populiarių knygų skaičių, bet ir organizuoti susitikimus, atviras diskusijas su lietuviškų knygų autoriais, skaitymus, knygų pristatymus, aptarimus.


IMG 0760

2013 Veiklos ataskaita

2014 Veiklos ataskaita

2014 VEIKLOS ataskaita

2015 Veiklos ataskaita

2015ataskaita

 

 

 

Už Panevėžio kraštą!

 

 

Už tai, kas svarbiausia!